Home / Logistik / DHL gör bort sig

DHL gör bort sig

Kanske tog i lite i rubriken på inlägget men jag är besviken på DHL. Jag har tyckt att det mesta har fungerat bra sedan starten med DHL. De mesta kommer fram och det är ofta helt. Visst är det en del paket (fler än posten) som det är problem med men för det priset så tycker jag det är värt det.

nu till saken. För någon vecka sedan mailade en kund och påpekade att hans canvastavla var bruten på mitten. Fråga mig inte varför men kunden hade även tagit kort på kartongen innan den packades upp. Det kallar jag ett perfekt agerande av kunden och en reklamation borde vara rätt så lätt tänkte jag. Kunden mailade bilderna och jag kontaktade DHL. Samtidigt skickade jag ut en ny tavla till kunden.

Som svar tillbaka från DHL får

”Vi har tagit emot er anmälan om en skadad tavla och ni har även bifogat bilder på godset och emballaget.

Anmärkning om synlig skada eller minskning av gods ska göras omedelbart vid godsets mottagande och antecknas i transporthandlingen eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av chaufför eller utlämnare.

Rubricerad sändning är mottagen och kvitterad utan någon anmärkning om skada eller förlust av gods varför någon ersättning ej kan utgå i ärendet”

Jag förstår att det måste göras en notering om att emballaget är skadat men vems ansvar är det att påpeka detta? Enligt DHL är det min kunds ansvar att säga till chauffören att anteckna detta. Det är detta jag tycker låter orimligt. Kunden har ju ingen som helst aning om att det och kommer sannolikt inte att påpeka skadan. Jämför man med posten så brukar alltid personen i kassan påpeka att emballaget är skadat och därefter anteckna detta. Det är enligt mig så det ska gå till.

Hädanefter ska jag informera kunden om att noga kolla paketet innan det kvitteras för det är ingen på DHL som kommer göra det. Vad tycker ni andra om mitt resonemang? Kan hända att jag är lite irriterad och inte kan tänka klart :)

6 comments

  1. Ärligt talat så har jag haft jättemycket problem med DHl vid flera olika tillfällen. Är inte alls nöjd med dem. Men folk säger att det beror lite på var man bor, i mitt område är tydligen inte hanteringen den bästa av någon anledning. Vet dock inte om det är sant att det finns regionala skillnader, men det KAN ju vara så..

  2. Jag tror verkligen det finns regionala skillnader när det gäller DHL. Jag skickar mycket som Stycke och ofta är det ett inhyrt åkeri som krånglar till det och inte hittar paket. Men som sagt, vill man ha billigt så får man vara nöjd med det. Hoppas att posten ringer mig med ett bra avtal så kan jag börja fundera på att byta :)

  3. Jag har skickat en del med DHL och bara haft positivt resultat hittils. Antar att det skiljer sig beroende på vart man bor.

  4. Till att böra med har du stavat fel på ordet ”kommentarer” i mallen ;)

    Tycker du borde ligga på DHL lite mer i det här fallet och begära ersättning samt meddela att du nog får börja se dig om efter en annan speditör om de inte kan ta sitt ansvar.

  5. Det ska jag ändra när jag får tid, tack för tipset ;)

    Har pratat med dem en del faktiskt och eftersom de står i avtalet att det är mitt ansvar att informera kunden om detta så orkar jag inte bry mig mer. Det är inte så mycket pengar som går förlorade trots allt. Har inte tillräcklig volym för att de ska tro mig när jag säger att jag ska titta på andra speditörer :)

  6. problem med skadat gods hos DHL, vd anmälan kräv ett skadeanmälningformulär från första kontakt, ska vara inom 7 dagar.
    gäller sk dold skada, alltså upptäckt efteråt.DHL har som policy att sinka ärenden till efter 7 dagar så att dom slipper ansvar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top