Home / E-handelsskolan / Domännamnets betydelse för lyckad e-handel

Domännamnets betydelse för lyckad e-handel

1.domain-name

Vill berätta vad jag tycker att ett domännamn har för betydelse för en lyckad e-handelssatsning.

Jag har varit med om många bekanta som startat företag med jättebra namn. Detta är alltså inga e-handelsföretag jag pratar om utan helt ”vanliga”. Min första fråga har nästan alltid varit: – Har du kollat upp så att domännamnet är ledigt?.

Dessvärre är ofta så inte fallet utan man tycker man har kommit på ett jättebra namn och tänker inte så mycket på att om man nångång vill ta sig ut på internet ”måste” man ha en domän som stämmer överens med företagsnamnet. I stort sett vilken bransch du än driver företag inom så är en hemsida nästan obligatorisk i dagens samhälle. Om man nu vill komma någonvart vill säga :)

Mitt första tips är alltså: Bestäm företagsnamn utefter lediga domäner, annars kan det bli dyrt att behöva köpa det

Vad bestämmer om ett domännamn är bra eller inte. Det är svårt att svara på men om man istället ställer sig frågan: Vad bestämmer om ett domännamn är bra för att ranka högt på google? Då är det lättare. Vill du exempelvis ranka högt på canvas då ska du försöka ha med canvas i ditt domännamn, helst bara ordet canvas. Ett exempel skulle vara min sida canvasframkallning.se. Det gör absolut inte att du automatiskt hamnar högt upp i sökmotorn men du har helt klart en fördel.

Mitt andra tips är: Välj ett domännamn som innehåller något ord som du vill hamna högt i sökmotorerna på

Google tittar nämligen på hur relevant en sida är för specifika sökord. Har du då canvas i ditt domännamn så ger det relevans. Däremot är det mest indirekt i form av länkar som du kommer tjäna förtroende från google. Förmodligen kommer alla bloggar och andra sidor på internet länka till dig genom att skriva canvasframkallning.se. Google upptäcker att canvas är med i länken och tror ännu mer på att just din sida måste handla om canvas, och är bra eftersom många andra länkar till den. Det är detta man vill åt med ett bra domännamn.

Sedan kan man diskutera om man vill ha ett namn som man har hittat på helt själv, exempelvis lunarstorm. Det är förmodligen lättare för en besökare att lägga på minnet men då gäller det att man bygger ett varumärke runt det. Det lämnar jag :)

Ska försöka komma med mer tips i min e-handelsskola! Trevlig läsning!

2 comments

  1. Trevlig artikel!

    Går det att säga ung hur mycket domännamnet spelar in i SEO’n, om man har en domän/företagsnamn som inte alls har med det man säljer att göra, hur negativt är det. Såpass att det aldrig går att slå åt förstaplatsen där domänen/företaget är exakt sökordet tex eller är det mest en liten del som inte skadar?

    Har fått olika uppfattning när man läst artiklar, är lite intresserad för jag driver ju en verksamhet som är just så, domänen är inte i närheten av sökordet =)

  2. Roligt att du gillar den!
    Dessvärre är det omöjligt att veta hur mycket domännamnet spelar roll. Jag skulle vilja säga att det beror lite på hur du jobbar med SEO. Jobbar du väldigt aktivt med länkbyten med mera behöver det inte spela så stor roll eftersom du antagligen är med och bestämmer hur din länk ska se ut.

    Däremot om du räknar med att få mycket organiska länkar. Du kanske har en väldigt speciell sida eller produkt som folk kommer att länka till utan att du behöver jobba för det. Då kommer de flesta länkar antagligen ha domännamnet som länktext. Alltså hamnar du högt upp på google på de sökord domänen innehåller. Det är i alla fall mina erfarenheter. Även om du inte räknar med att få mycket organiska länkar till din webshop så kommer du att få några. Jag tror därför alltid att domänen spelar roll på hur lätt ditt seoarbete kommer bli.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top