Home / Allmänt / Expandera till multinationell webbutik
Expandera till multinationell webbutik

Expandera till multinationell webbutik

Många av oss som driver e-handel har någon gång funderat på hur det skulle vara att sälja till flera marknader än Sverige. Främst har du säkert sneglat på Norge, Danmark och Finland. Det är även dessa marknader som vi tänkt expandera till med canvasframkallning.se. Norge kommer antagligen att komma lite senare med tanke på deras tull och allmänna ”krångel”. Danmark och Finland är egentligen bara att dra igång.

Med detta inlägg vill jag egentligen ta upp lite viktiga saker att tänka på när du går in på andra marknader. Det gäller främst SEO-mässigt men även lite affärsmässigt.

En oerhört viktig del att tänka på är hur du gör med domännamn. Vill du ha samma domän till alla sidorna men kanske skilja på språk genom att ange /dk eller /fi efter?

Vi kommer att välja ett alternativ som passar bäst för oss och som jag tror passar väldigt många. Just för att man har mycket att vinna och ganska lite att förlora. Varje marknad kommer få sin egen domän, i vårt fall:

  • canvasframkallning.dk
  • canvasframkallning.no
  • canvasframkallning.fi

Det gör att SEO arbetet i framtiden inte kommer att påverka .se domänen. Det ser jag som positivt eftersom vi vill ranka på olika sökord beroende på marknad. Exempelvis sökordet ”tavlor”. Det heter naturligtvis olika på respektive språk :)

En annan fördel är om domänen av någon anledning skulle få ett straff från google. Då kommer inte .se domänen att utsättas utan är helt frånskild och våra affärer kommer fungera som vanligt i Sverige.

Däremot är det väldigt viktigt att man inte bara kopierar sin sida till de olika domänerna. Med det menar jag inte problemet med duplicate content (för det kommer du inte få eftersom texterna kommer ändras med språken), utan problemet som kommer uppstå att underhålla webbutiken. Jag anser att alla domäner måste utgå från samma kodbas, som givetvis kan justeras beroende på vilken domän besökaren befinner sig på. Därför är det viktigt att du ser till så att din ehandelslösning stödjer denna typ av domänhantering. Eftersom jag har byggt hela canvasframkallning själv så är den förstås förberedd för detta och rent tekniskt används olika språkfiler beroende på vilken domänändelse besökaren befinner sig på.

Med olika domännamn gör man det även lättare för andra att länka till din webbutik, på rätt språk. Besökare får en starkare känsla av att webbutiken vänder sig till varje enskild marknad och inte är ett simpelt försök att sälja lit extra. Som jag ser det ökar förtroendet för webbutiken.

Begränsa besökaren till sitt språk

Ett problem som jag står inför är vi vill erbjuda olika fraktpriser beroende på vilket land beställningen kommer ifrån. Inte något problem i sig men hur gör man om en besökare gör en beställning till Norge men genom .se (där frakten är billigare)?. Ett alternativ är att använda sig av ip->country. Alltså skicka besökaren till rätt domän beroende på vilket ip denne kommer ifrån. Är ipnumret norskt skickas alltså besökaren till .no och kan inte komma till .se på något sätt. Då uppstår däremot ett annat problem. Sökspindlar kommer att skickas till de sidor som deras ipnummer kommer ifrån. Alltså kan det bli problem med indikering eftersom en spindel från usa kanske bara kan komma åt .com domänen, som är på engelska.

Som det ser ut nu kommer vi inte att göra någon ip begränsning utan istället endast tillåta att beställningar genomförs till samma land som den domän man befinner sig på. Besökaren kan alltså inte fullfölja en beställning med norsk adress på den svenska sidan.

Hur har ni gjort när ni gått ut till andra marknader?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top