Home / Webbplatser / Fantastiskt bra A/B test

Fantastiskt bra A/B test

Har gjort några A/B test innan på canvastavlor och det har handlat om några procents fördel åt något håll. I helgen fick jag för mig att ändra beställningsidan till att bara visa totalpris (alternativ 1)  på produkten istället för ett mer detaljerat pris (alternativ 2). Det detaljerade priset innebär att man kan se priset för själva fotot på duk och monteringen för sig. Du kan se på bilderna nedan hur det två alternativen ser ut. Förövrigt är det jag som är utklädd till Ipren på bilden :)

Skillnaden var väldigt övveraskande. Av alla kunder som laddar upp en bild och hamnar på alternativ 2 så är det 15% som går vidare och lägger den i kundvagnen. Inte särskilt bra kan tyckas, det var väl det som inspirerade mig till att prova något nytt. Med alternativ 1 är det hela 43% som går vidare och lägger vara ni kundvagnen. Är det inte fantastisk bra ökning?

Det här testet är alltså inte gjort för att se hur många som omvandlas till en färdig beställning utan har bara velat effektivisera beställningsprocessens första steg.

Bild 1Bild 2

8 comments

  1. Verkligen kul att få se lite A/B-tester. Jag tror att den ”gamla” versionen blir för rörig och kunderna kan känna att det blir dyrare än väntat med alla småpriserna. Sen är givetvis frågan hur många som leder till avslut, men det får vi säkert se mer statistik på senare? :)

  2. Jag tror samma som dig, att det blir för rörigt! Sedan är priserna satta per m2 vilket gör att det kan bli en stor prisskillnad om man går över en viss storlek. Framförallt då i monteringskostnad vilket kanske inte är så roligt att se som kund :)

    Det kommer mer statistik senare, du kan vara lugn!

  3. Gillar din blogg. mycke kul läsning.
    /Terez

  4. Hur gjorde du A/B testet.
    Körde du 2 st versioner samtidigt eller eller ändrade du designen 1 vecka i taget.

    Mvh Magnus

  5. Vad roligt att du tycker om den Terez! Ska hålla ett öga på din sida med

  6. Magnus: Jag körde två st versioner samtidigt. Brukar använda mig av website optimizer från google som är ett bra verktyg för detta.

    Den här gången gjorde jag däremot på ett lite simplare sätt. Eftersom det på webshopen finns två olika sidor att ladda upp bilder ifrån så bytte jag helt enkelt ut beställningsprocessen på den ena. Det är ingen skillnad på antal besökare som laddar upp från en sida, i stort sett.
    Sedan tittade jag helt enkelt på hur många % av besökarna i vardera beställningsprocess som gick till avslut, genom google analytics.

  7. Är väldigt trött just nu och läser säkert fel.
    Har du blandat ihop alt1 och alt2?
    Vilken bild hade 15% och vilken hade 43%

  8. Du har helt riktigt. Det ska vara ändrat nu. Blir lite rörigt ibland :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top