Home / E-handelsskolan / Hur man använder website optimizer

Hur man använder website optimizer

Bild 3

Här anger du adresserna till sidorna

Jag har tidigare använt mig av Google website optimizer för att göra så kallade A/B test på min webshop. För er som inte vet vad ett A/B test är så är det när man visar två alternativa sidor besökarna. Detta kan vara vilken eller vilka sidor som helst på din webbplats men vi säger för enkelhetens skull att det är index.php, alltså förstasidan, som vi vill köra ett A/B test på. Har man inte kunskaper inom webbdesign/html kan det vara lite krångligt att följa denna guiden tyvärr, bara så du vet.

Vi börjar med att kopiera hela index.php till en ny fil som vi kallar index2.php. Filerna är då helt identiska med varandra och visar samma innehåll oavsett vilken du går in på. I det här fallet säger vi att vi vill se vad en logga med ”Trygg e-handel” har för påverkan på antal beställningar i webshopen. Vi ändrar därför index2.php till att visa loggan. Index.php lämnar vi intakt vilket medför att besökare som kommer till denna sidan inte får se någon logga från trygg e-handel. Nu har vi skapat grunderna för att website optimizer ska kunna göra sitt jobb.

När du skapat ett konto på website optimizer lägger du till ”Ett nytt experiment”. Därefter får du välja vilken form av test du vill köra, A/B test eller ett mer avancerat som jag ärligt talat inte har satt mig in i. Men det är mer avancerat i alla fall :) Välj A/B test. Nu kommer du att få namnge ditt experiment och ange ”original page” och ”variation page”. Du kan ha flera variation pages men i vårt fall har vi bara en där vi visar loggan från trygg e-handel (index2.php). Vi anger index.php som ”original page” och index2.php som ”variation page”. Website optimizer kommer nu teoretiskt sett visa index.php för 50% av dina besökare och index2.php för resterande 50% av dina besökare.

Dena allra viktigaste delen är ”conversion page”. I vårt fall är ”conversion page” order.php. Alltså sidan där ordern är betald och kunden får se ett kvitto på sin beställning, alltså ett färdigt köp läggs in i databasen. Nu kommer Website optimizer kunna ta reda på från vilken sida (index.php eller index2.php) den betalande kunde kommit ifrån och efter att beställningarna trillar in kan man börja se en tendens på om loggan gav något resultat eller inte.

Detta är en väldigt simpel guide men google har gjort det väldigt lätt att skapa ett experiment och man får därför mycket hjälp under vägen. Detta är mer en guide på hur det egentligen fungerar och hur man kommer igång med det. Lycka till!

4 comments

  1. Hur fungerar det om man måste köra på namnet index.php? Kan man lägga till någon if-sats i PHP-filen?

  2. Glömde skriva det att man lägger in en javascript kod i alla tre sidorna. Den får man i steget efter att man angett vilka sidor det handlar om. Alla besökare kommer alltså först till index.php men 50% skickas direkt vidare till index2.php. Alltså funkar javascriptet som en slags if sats. Vet inte om jag förstod dig rätt nu!?

  3. Tackar detta ska jag börja med!

  4. Hör av dig om det är något du undrar. Kan nog i alla fall få dig att komma igång! Skriv i bloggen då så alla kan ta del av det ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top